Friday, September 9, 2011

Entry Raya Yg Tertunggak..


Salam Syawal rakan2 muslim semua...

Kita kan masey dalam bulan Aidilfitri lagi jadi haruslah terus meraikan bulan kemenangan selepas berpuasa sebulan. Tawon ni seperti makloman dlm entry yang lepas2 aku tak beraya sakan ngalahkan kanak2 ribena suma. Tapikannn, dah almost sminggu abang gulaku membalikkan diri beliau ke daratan ni maka aku memang tingin la nak sambung beraya lagi. Namun apakan daya anak2 setat ke sekolah semula. Ari ahad lepas sempat la beraya ciput ke umah mertua dan trus menyupir bawak mil ngan somi beliau merangkap daddy mertuaku (ececehhhh...) berjalan2 menaiki kereta (ececehh lagi ayat hampeh) beraya ke umah sedara mara mereka. Aku sebab mengemood raya tu sangat berkobar2 maka kuturutkan jua permintaan in laws suma. Aku kan menantu yang bahek lagi santun! kalu zatul ngan nera werks baca nih kompem muntah ijo lagi berdarah ni.

Raya pertama sampai ke-5 tu opkos la kat umah bondaku tapi yang tak boley blah bila umah mak seperti yang dijangka telah diserbu macamlah ada artis fofuler kat sana. Seb baek la ada sorang lagi adek fomfuan aku yang masey solo molo cuti. Ni ayat bukan bajet nak jadi broker, tapi ayat syukur la sebab kalu dia dh kawen maknanya peluang untuk dia beraya kat umah mak sendiri musti tipis. Kompem pi umah mertua jugak. Jadi ada rasa syiok sikit kat situ. Tapi yang lebey menggerunkan hari raya ke-2 tulah. Masa aku nak gi antor adik fomfuan tu ke setesen bas sebab cuti beliau telah tamat, jam tu jugaklah umah aku telah diserbu lagi secara berjemaah sampai tak muat ruang tamu dan dapo. Wahhh begitu sadis, sian mak aku. Nasi ujan panas yang mak aku baru masak seperiok beso tu licin serta merta tak sempat kitorang adek beradek nak rasa. Ujan panas dah jadi ribut petir....Seb baek jugak ada tong2 sardin tu unt mak aku topup sementara nak tunggu aku balik membawa juadah lagi...sangat haruuu...memang la rezeki bila tamu ramai bertandang tapi ikhlas cakap laaa....LETIHHHH......aku pon tak pasti keikhlasan aku melayan tamu sepanjang hari sampai ke malam tu. mak aku lagi la sian, kebanyakan yang datang tu musti harap nak jamah nasik. sian kat diorang jugak. pi beraya sana sini asek ngadap pulut ketupat lemang sekut kukis mentega segala. kalu aku yang berperot melayu ni pon nak carik nasik jugak apatah lagi tamu yang ramai2 tu. diorang pon melayu jugak so tak pekena nasik satu ari memang tak berapa nak syahdu la hari raya. tapi memandangkan diorang datang nak beraya maka aku menten senyum kerang jelah. harap2 trus murah rezeki mak abah aku. murah jugak rezeki abang gula dan adik fompuan aku yang manyak kuarkan bajet. ikhlas sungguh diorang menerima tetamu. tapi yang sadisnyanya bila aku terjaga malam nak ke bilek kecek menunaikan kewajipan - ternampak mak abah aku tido tak sedarkan diri langsung! kalu perompak masok umah pon musti senyum kambeng la....(owh! janganlah!).

Tapi pas raya ke-4 tu muka mak tok ngan tok ayah bertambah mengebest la serinya sebab walopon fenat, cucu2 sorga suma dah balik ke kampong. adik2 lelaki aku awal aidilfitri raya kat umah mertua. so, cont. masak lagi la...Cerita ttg masak, makcik amy ni pon mau ke dapo sambung merendang kerang, nak wat ayam masak cabai makku (mau tgk gambo kalu ada kat sini) nak cicah ngan lemang yang kawan aku liza tolong tempah tu. pahtu nak wat kuah laksa, kek lagi. Esok lagi bizi nak siapkan juadah lain2 untuk open house. Tenkiu la liza sebab sudi nak seponser kuah lodeh esok. Harap2 jadi la huahuahua.....

Silalah layan gambo2 masa raya minggu lepas ye...babai makasheh sebab sudi dan rela membaca ye....

anak2 daraku pg raya pertama.


jom wiwit pi raya umah opah, nnt dpt manyak wit raya sbb opah baru pas juai padi ngehngehngeh...


self ngan my mother in law posed kat taman astakonah dpn umah sil...ekceli aku posed bodek ni kot2 dpt sawah mak mertua yg berelung2 tu kahkahkah!!


atas jambatan masa raya kat kampong pak mertua - ngan sawah padi still kuning wahhh so syiok.


opah and the cucus..

ni anak2 dara aku ngan kazen2 diorang kena buli ngan abg gula. gasak korang lompatlah lagi.


yang ni aku membulikan diri sendiri, maen batu seremban ngan nak sedara. maen ni aku terer la sebab jari2 tangan leh lentik, solid 7 bijik batu aku timbang2.



petang2 layan angin kat tepi sawah...acewahh!!


makcik pon nk tumpang posed jugakla ngan dak wiwit de maness.

okies, SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN.

2 comments:

  1. indah nyer pemandangan kat kampung amy... ;)

    ReplyDelete
  2. itu kg mertua amy, deena. jemputlah dtg ke perak..

    ReplyDelete